نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری | ای – سوال

3.3
امتیاز 3.3 از 4 رای
نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری

به گفته Aguokogbuo (2010)، وسایل کمک آموزشی موادی هستند که معلم کلاس از آنها برای کمک به دانش آموزان در درک مفاهیمی که در طول یک درس معرفی می شود استفاده می کند. این وسایل کمک آموزشی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از مهره‌هایی که دانش‌آموزان هنگام یادگیری ریاضی ساده در مهدکودک می‌شمارند تا عکس‌های افراد مشهور و مکان‌هایی که معلمان ممکن است در طول درس تاریخ نمایش دهند.

امروز در ای سوال که به عنوان مرجع دانلود نمونه سوالات استخدامی سالهاست در حال فعالیت است با نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری با شما هستیم تا این موضوع را به طور کامل باز کرده و شرح دهیم. امیدواریم این مقاله ارزشمند برای شما مفید واقع شود.

مقاله مرتبط : نقش احساسات در پیشرفت تحصیلی

نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری

انجمن بازی میلتون کینز وسایل کمک آموزشی را به عنوان مواد و امکانات انسانی و غیر انسانی توصیف کرد که می تواند برای تسهیل، تشویق، بهبود و ارتقای فعالیت های آموزشی و یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. آنها هر ماده ای هستند که در فرآیند آموزش استفاده می شود. آنها طیف وسیعی از منابع هستند که می توانند برای تسهیل آموزش مؤثر مورد استفاده قرار گیرند. آنها نشانگر روشی سیستماتیک برای طراحی، اجرا و به کارگیری کل فرآیند یادگیری و ارتباطات و به کارگیری منابع انسانی و غیر انسانی برای ارائه آموزش معنادارتر و مؤثرتر هستند. آنها مواد انسانی و غیر انسانی هستند که معلم از آنها برای انتقال اطلاعات به زبان آموز در کلاس خود استفاده می کند.

کوچار (۲۰۰۸) اظهار داشت که وسایل کمک آموزشی، منابع آموزشی هستند که برای بهبود دانش، توانایی ها و مهارت های دانش آموزان، نظارت بر جذب اطلاعات و کمک به رشد و پرورش کلی آنها استفاده می شود. Ema و Ajayi (2007) تأکید کردند که وسایل کمک آموزشی به سه شکل اساسی وجود دارد:

  • اولین شکل از وسایل کمک آموزشی شامل اشیا و پدیده هایی مانند کانی ها، سنگ ها، مواد اولیه، محصولات نیمه تمام و ساخته شده ساخته شده و گیاهان و حیوانات است. در میان این مواد، معرف‌ها و دستگاه‌هایی برای تولید واکنش‌های شیمیایی و سایر واکنش‌ها و نشان دادن و مطالعه این گونه واکنش‌ها در طول جلسات آزمایشگاهی وجود دارد. همچنین در گروه اول، مواد و تجهیزات برای سفرهای اعزامی و سایر سفرهای دانش‌آموزان، و همچنین لوازم، ابزار، و تجهیزات برای آموزش تولید و دوره های پیش نویس و هنرهای نمایشی. از جمله این لوازم، ابزار و تجهیزات می توان به اشیاء چوبی، فلزی، پلاستیکی و شیشه ای، ابزار و تجهیزات اندازه گیری و نظارت، تجهیزات مونتاژ و تکمیل محصولات مختلف و ماشین آلات و ماشین آلات اشاره کرد.
  • نوع دوم مواد آموزشی، یعنی نمایش اشیا و پدیده های واقعی، شامل مواد سه بعدی (ریخته گری، کره و مدل های آزمایشی)، مواد دو بعدی (نمودار، تصاویر، عکس ها، نقشه ها، نمودارها و نقاشی ها) است. و مواد سمعی بصری (تصاویر متحرک، کلیپ های فیلم، نوارهای فیلم، سکانس های اسلاید، شفافیت ها، ضبط ها و نوارهای ضبط شده، و پخش های رادیویی و تلویزیونی). مواد سمعی و بصری از جمله منابع فیلم، رادیو و تلویزیون به آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردهای علم، فناوری، صنعت و فرهنگ مدرن و پدیده‌هایی که برای کارگردانی غیرقابل دسترس هستند کمک می‌کند. و با مکان های دور در جهان و در فضا. چنین موادی پدیده های طبیعی و اجتماعی را روشن می کند و دانش آموزان را قادر می سازد تا دنیای درونی ماده و حرکت درونی امواج، ذرات بنیادی، اتم ها، مولکول ها و سلول های زنده را مطالعه کنند.
  • نوع سوم مواد آموزشی، یعنی توضیحات مکتوب، شامل وسایل کمک آموزشی علمی، علمی، مرجع و روش‌شناختی و همچنین کتاب‌های درسی، کتاب مسائل و تمرین‌ها، کتاب‌های ثبت مشاهدات علمی، کتاب‌های راهنمای آزمایشگاهی، دستورالعمل‌های آموزشی تولید و… برنامه ریزی شده

انواع وسایل کمک آموزشی

Amotua-Efebor (2014) وسایل کمک آموزشی را به سه (۳) طبقه بندی کرد که عبارتند از:

  • وسایل کمک بصری
  • کمک های صوتی
  • وسایل کمکی سمعی و بصری

وسایل کمک آموزشی بصری

انواع مختلفی از کمک های بصری وجود دارد. در زیر برخی از رایج ترین وسایل کمک بصری که توسط تاکمن (۲۰۰۸) شناسایی شده اند عبارتند از:

  • پاورپوینت (یا معادل): مایکروسافت پاورپوینت احتمالاً رایج ترین شکل کمک بصری است. به خوبی استفاده شود، واقعاً می تواند در ارائه شما به شما کمک کند. بد استفاده شود، با این حال، می تواند اثر معکوس داشته باشد.
  • اسلایدها/شفافات پروژکتور سقفی: اسلایدها/شفافات پروژکتور بالای سر بر روی پروژکتور سقفی (OHP) نمایش داده می شود – ابزار بسیار مفیدی که در اکثر اتاق های سخنرانی و سمینار یافت می شود. OHP اسلایدهای شما را روی صفحه یا دیوار بزرگ می کند بدون اینکه نیازی به کم شدن نور باشد.
  • تخته سفید یا سیاه: تخته های سفید یا سیاه می توانند برای توضیح توالی ایده ها یا روال ها، به ویژه در علوم، بسیار مفید باشند. از آنها برای روشن کردن عنوان خود یا برای ثبت نکات کلیدی خود در حین معرفی ارائه خود استفاده کنید (این یک لیست ثابت به شما می دهد تا به شما کمک کند تا در حین ادامه مطلب خلاصه کنید). به جای اینکه انتظار داشته باشید که مخاطب شرح گفتاری شما از یک آزمایش یا فرآیند را دنبال کند، هر مرحله را روی تخته بنویسید، شامل هر اصطلاح پیچیده یا ارجاع دقیقی برای کمک به مخاطبانتان برای یادداشت‌برداری دقیق.
  • جزوه های کاغذی: جزوه ها فوق العاده مفید هستند. اگر اطلاعات شما آنقدر دقیق است که در یک اسلاید قرار نمی گیرد یا اگر می خواهید مخاطبان شما رکورد کاملی از یافته های شما داشته باشند، از یک جزوه استفاده کنید. محاسن عبور دادن جزوات خود را در ابتدا، وسط و انتهای یک ارائه در نظر بگیرید.
  • فلیپ چارت: فلیپ چارت یک صفحه کاغذ بزرگ روی پایه است. این یک روش بسیار مفید و منعطف برای ضبط اطلاعات در حین ارائه است – حتی می توانید از برگه های از پیش آماده شده برای نکات کلیدی استفاده کنید. همانطور که پیش می روید، اطلاعات را ثبت کنید و یک ایده اصلی را در هر برگه نگه دارید. صفحه را به عقب برگردانید تا به شما کمک کند نکات اصلی خود را خلاصه کنید.
  • ویدئو (DVD یا VHS): ویدئو به شما فرصتی برای نمایش اطلاعات بصری محرک می دهد. از ویدئو برای آوردن حرکت، تصاویر و صدا در ارائه خود استفاده کنید. همیشه مطمئن شوید که کلیپ مستقیماً با محتوای شما مرتبط است.

وسایل کمک آموزشی صوتی

دسته اول کمک های صوتی، کمک های صوتی هستند. کمک های صوتی به توسعه مهارت شنیداری یک مربی کمک می کند. کمک های صوتی آن دسته از وسایل کمکی هستند که فقط می توان به آنها گوش داد. نمونه هایی از کمک های صوتی که توسط مکلوهان (۲۰۱۴) برجسته شده است عبارتند از:

  • ضبط صوت: ضبط صوت عمدتاً از سه قسمت میکروفون، تقویت کننده و گیرنده تشکیل شده است. صحبت های شخصیت های برجسته، مربیان، دانشگاهیان و دانشمندان را می توان از طریق این کمک آموزشی در کلاس درس ضبط و تکثیر کرد. مزیت مهم این کمک آموزشی صوتی این است که می توان گفتار یک فرد را در هر زمانی ضبط کرد و به میل خود چندین بار و بارها و بارها از آن استفاده کرد.
  • رادیو: برنامه های رادیویی را می توان به دو نوع دسته بندی کرد. یکی از انواع برنامه های رادیویی رادیویی آموزش نامیده می شود که به معلمان و دانش آموزان فرصت گوش دادن به برنامه و یادداشت برداری از آن را می دهد. معلمان باید در مورد برنامه، نکات اصلی درس رادیویی، سخنرانی، گفتگو و شخصیت ها و غیره با دانش آموزان گفتگو کنند تا یادگیری خود را تکمیل، ارزیابی و تثبیت کنند.
  • کاست های صوتی: از کاست های صوتی می توان برای خواندن قافیه های مهد کودک، اشعار و داستان ها و غیره استفاده کرد.

وسایل کمک آموزشی های سمعی و بصری

کمک‌های سمعی و بصری به موادی اطلاق می‌شود که برای داشتن یک جزء صوتی و تصویری استفاده می‌شوند، مانند ارائه‌های نوار اسلاید، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، خدمات کلیسا و تولیدات تئاتر زنده. سمعی و بصری البته ترکیبی از دو کلمه است: صوتی که به چیزی که می توانیم بشنویم و بصری به چیزی که می توانیم ببینیم اشاره دارد. نمونه هایی از وسایل کمک صوتی تصویری عبارتند از تلویزیون، پخش کننده ویدئو و غیره (هیکس، ۲۰۰۹).

تاثیر وسایل کمک آموزشی بر زبان آموزان

وسایل کمک آموزشی نقش مهمی در فرآیند یاددهی – یادگیری دارند. برخی از اهمیت وسایل کمک آموزشی از نظر Adekeye (2008) عبارتند از:

  • انگیزه: وسایل کمک آموزشی در دانش آموزان انگیزه ایجاد می کند تا بتوانند بهتر یاد بگیرند.
  • توضیح: از طریق وسایل کمک آموزشی، معلم موضوع را با سهولت بیشتری روشن می کند.
  • جلوگیری از حفظیات: وسایل کمک آموزشی می تواند درک صحیح دانش آموزان را تسهیل کند که از حفظ کردن مفاهیم درسی جلوگیری می کند.
  1. افزایش دایره لغات: وسایل کمک آموزشی به افزایش موثرتر دایره لغات دانش آموزان کمک می کند.
  2. کلاس درس را زنده و فعال می کند: کمک های صوتی تصویری کلاس درس را زنده و فعال می کند.
  3. تجربه مستقیم: وسایل کمک آموزشی تجربه مستقیمی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد

مزایای وسایل کمک آموزشی

به گفته بوزیمو (۲۰۱۲)، برخی از مزایای وسایل کمک آموزشی به شرح زیر است:

  • بهترین انگیزه ها: وسایل کمک آموزشی بهترین انگیزه هستند. دانش آموزان با علاقه و غیرت بیشتری کار می کنند. زمانی که از وسایل کمک آموزشی در آموزش و یادگیری استفاده می شود، توجه بیشتری نشان می دهند.
    دستورالعمل های اساسی برای شفاهی: آنها به کاهش کلام گرایی کمک می کنند که یکی از ضعف های اصلی مدارس ما است. آنها همان معنایی را بیان می کنند که کلمات معنی می دهند. آنها مفاهیم واضحی را ارائه می دهند و بنابراین به دقت در یادگیری کمک می کنند.
  • تصاویر واضح: تصاویر واضح زمانی تشکیل می شوند که ما می بینیم، می شنویم، لمس می کنیم، می چشیم و بو می کنیم زیرا تجربیات ما مستقیم، ملموس و کمابیش دائمی هستند. یادگیری از طریق حواس طبیعی ترین و در نتیجه آسان ترین می شود.
  • تجربه معاونت: همه با این واقعیت موافق هستند که تجربه دست اول بهترین نوع تجربه آموزشی است، اما چنین تجربه ای همیشه نمی تواند برای دانش آموزان ارائه شود، بنابراین در برخی شرایط باید جایگزین های خاصی ارائه شود. برای این ما تعداد زیادی از اشیاء و پدیده های غیرقابل دسترس را پیدا می کنیم.
  • تنوع: وسایل کمک آموزشی تنوع را فراهم می کند و ابزارهای مختلفی را در اختیار معلم قرار می دهد.
  • آزادی: استفاده از وسایل کمک آموزشی فرصت های مختلفی را برای دانش آموز فراهم می کند تا در آن جا به جا شود، صحبت کند، بخندد و نظر بدهد. در چنین فضایی دانش‌آموزان به این دلیل کار می‌کنند که می‌خواهند کار کنند و نه به این دلیل که معلم از آنها می‌خواهد.
  • فرصت‌های مدیریت و دستکاری: استفاده از وسایل کمک آموزشی فرصت‌های زیادی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا چیزها را ببینند، مدیریت کنند و دستکاری کنند.

معایب وسایل کمک آموزشی

در کنار محبوبیت فزاینده ای که وسایل کمک آموزشی در سیستم آموزشی به دست آورده اند، مشکلات خاصی وجود دارد که توسط بولیک (۲۰۱۳) شناسایی شده است:

  1. بی‌تفاوتی معلم: هنوز نمی‌توان معلم را متقاعد کرد که آموزش تنها با کلمات بسیار خسته‌کننده، بیهوده و بی‌اثر است.
    بی‌تفاوتی دانش‌آموزان: استفاده خردمندانه از وسایل کمک آموزشی علاقه را برمی‌انگیزد، اما در صورت استفاده بدون هدف مشخص، اهمیت و هدف خود را از دست می‌دهند.
  2. ناکارآمدی کمک ها: به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و بی حالی معلم و همچنین بدون آمادگی مناسب، ارائه صحیح، کاربرد مناسب و پیگیری ضروری، کمک ها مفید بودن خود را ثابت نکرده اند. یک فیلم مانند یک درس خوب مراحل مختلفی دارد – آماده سازی، ارائه، کاربرد و بحث.
  3. فقدان برق: اکثر وسایل کمک صوتی و سمعی و بصری بدون جریان الکتریکی کار نمی کنند و بنابراین در دسترس نبودن برق مانعی در استفاده صحیح از آنها به عنوان کمک آموزشی ایجاد می کند.

جاهایی که استفاده از وسایل کمک آموزشی ضروری است

برای اینکه آموزش و یادگیری مؤثر صورت گیرد، Mkpa (2007) پیشنهاد کرد که معلم یا مربی باید بتواند با استفاده از وسایل کمک آموزشی تصویری واضح در ذهن مخاطب ترسیم کند. وی در ادامه تاکید کرد: وسایل کمک آموزشی در کلاس درس هنگام آموزش به کودکان، در بیمارستان در حین صحبت های سلامت، در شرکت های استفاده کننده از مدل ها و شبیه سازی ها و غیره ضروری است.

نتیجه گیری/توصیه ها

وسایل کمک آموزشی برای حواس زبان آموزان جذاب است و به معلم کمک می کند تا مفهومی را که می خواهد به زبان آموزان منتقل کند، روشن کند. بر این اساس توصیه می شود:

  1. معلمان باید اطمینان حاصل کنند که وسایل کمک آموزشی کافی را ایجاد و سازماندهی می کنند که به انتقال اطلاعات به فراگیران کمک می کند.
  2. کمک آموزشی باید به صورت استراتژیک معرفی شود تا اطمینان حاصل شود که توجه می تواند اهمیت وسایل کمک آموزشی و نحوه اعمال آنها را در مفهوم مورد مطالعه درک کند.
  3. برای کاهش موانع مالی نیاز به وسایل کمک آموزشی، معلمان باید با استفاده از مواد محلی موجود، بداهه بنویسند.
به گفته Aguokogbuo (2010)، وسایل کمک آموزشی موادی هستند که معلم کلاس از آنها برای کمک به دانش آموزان در درک مفاهیمی که در طول یک درس معرفی می شود استفاده می کند. این وسایل کمک آموزشی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از مهره‌هایی که دانش‌آموزان هنگام یادگیری ریاضی ساده در مهدکودک می‌شمارند تا عکس‌های افراد مشهور و مکان‌هایی که ...
3.3
امتیاز 3.3 از 4 رای
پیشنهاد مطالعه ای سوال به شما
3.1
امتیاز 3.1 از 40 رای
content_copy
50162
3.5
امتیاز 3.5 از 4 رای
content_copy
2180
4.6
امتیاز 4.6 از 9 رای
content_copy
4194
5
امتیاز 5 از 1 رای
content_copy
2631
3.6
امتیاز 3.6 از 5 رای
content_copy
4417